Τρίτη, 30 Δεκεμβρίου 2014

Ομιλία του Γιάννη Καπάκη κατά τη διάρκεια συζήτησης του προϋπολογισμού του 2015.



Κύριε Δήμαρχε,
κε Πρόεδρε,
κυρίες και κύριοι συνάδελφοι.

Στη σημερινή συνεδρίαση καλούμαστε δια της ψήφου μας να εκφέρουμε άποψη για τον προϋπολογισμό  του 2015, όπως αυτός κατατέθηκε.

Ξέρετε συμπτωματικά από σύμβουλο της πλειοψηφίας έμαθα ότι σήμερα διεξάγεται αυτή η συζήτηση. Καμία πρόσκληση δεν έλαβα, αλλά ούτε και καμία εισηγητική έκθεση έφτασε στα χέρια μου. Κατά συνέπεια επιτρέψτε μου να αμφιβάλλω αν πραγματικά επιδιώκετε μια δημόσια διαβούλευση και όχι μια τυπική διαδικασία που δεν μπορείτε να αποφύγετε. Έχοντας παρακολουθήσει ανάλογες διαδικασίες, συνήθως η συζήτηση περιορίζεται πάντα στο να ειπωθούν από την πλευρά της πλειοψηφίας οι συνήθεις ξύλινες εκφράσεις περί ανάπτυξης, δικαίου και κοινωνικού χαρακτήρα και την εκάστοτε αντιπολίτευση να προσπαθεί να αποδείξει το αντίθετο. Το περίεργο είναι ότι ακόμη και όταν οι παρατάξεις αντιστρέφουν τους ρόλους τους (δηλαδή η πλειοψηφία γίνεται μειοψηφία και το αντίθετο), αντιστρέφουν και τους λόγους τους, ενώ οι προϋπολογισμοί παραμένουν τεχνικά ίδιοι, χωρίς ουσιαστική διαβούλευση, χωρίς έγκαιρα εγκεκριμένο τεχνικό πρόγραμμα, χωρίς προϋπολογισμούς των κοινοτήτων. 

Πάντοτε κ. Πρόεδρε, η συμπολίτευση έχει ένα συγκεκριμένο ρόλο και η αντιπολίτευση έναν διαφορετικό, ο οποίος δεν είναι μόνο να καταγγέλλει τα κακώς κείμενα (τα οποία είναι και πάρα πολλά), αλλά και να συμπράττει και να προτείνει ώστε κι αυτοί οι προϋπολογισμοί να γίνονται λιγότερο ανάλγητοι και λιγότερο άδικοι ή τουλάχιστον να γίνονται πιο ρεαλιστικοί.

Και αυτό γιατί γνωρίζει και γνωρίζουμε ότι θα τον αλλάξει πιθανόν δεκάδες φορές στη διάρκεια του έτους.

Κατά τη γνώμη μου έχουμε ένα πλασματικό στην ουσία προϋπολογισμό, καθώς τα έξοδα δεν είναι ακριβή, ενώ τα έσοδα που εκτιμά δεν είναι σίγουρο ότι θα εισπραχθούν ή μάλλον είναι αδύνατο να εισπραχθούν.

Από ότι βλέπω τα 2/3 των εσόδων είναι έκτακτα, δηλαδή ούτως ή άλλως μιλάμε για ένα ανέφικτο στόχο. Όσον αφορά τα ελλείμματα των προηγούμενων ετών είναι αδύνατο να εισπραχθούν στη διάρκεια ενός έτους, Χρειάζεται τουλάχιστον μια τριετία, καθώς η γενικότερη οικονομική κατάσταση δεν αναμένεται να βελτιωθεί.

Θέλω να πιστεύω, ότι τα έξοδα θα είναι ανάλογα των εσόδων και δε θα παρασυρθείτε όπως τους προηγούμενους να προβείτε σε μεγαλύτερες δαπάνες από τις εισροές που θα έχετε με αποτέλεσμα τη δημιουργία και νέων ελλειμμάτων.

 Κύριε πρόεδρε 

Από αυτή τη θέση καλώ τη δημοτική αρχή να μου πει:

Ποιο είναι το όραμα της; Ποιος είναι ο στρατηγικός σχεδιασμός σ’ αυτόν τον προϋπολογισμό;

Ας μου πει κάποιος και να μου εξειδικεύσει τους τρεις μεγάλους στόχους σας για το 2015, ποιοι είναι και πως τους κοστολογείτε.

Τι περιλαμβάνει η κοινωνική πολιτική και πως αυτή εννοείται; Θεωρώ ότι υπάρχουν ανάγκες που κατά τη γνώμη δεν έχουν τύχη της ανάλογης προσοχής.

Που είναι οι δράσεις για τον τουρισμό; Η δημοτική σύμβουλος κ. Λένα Πολίτου ξεκίνησε μία προσπάθεια. Ποια εφόδια της δίδετε για να αρχίσει έστω κάτι να κινηθεί στον τουρισμό; Είμαστε ένας Δήμος με πάρα πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα στον τομέα αυτό.

Που είναι η αρωγή στον αγροκτηνοτροφικό κόσμο του Δήμου; Είναι πασιφανές ακόμη και στα μικρά παιδιά ότι ανάπτυξη δεν μπορούμε να έχουμε, χωρίς τον πρωτογενή τομέα.

Τι θα κάνετε με το πρόγραμμα Life; Θα συνεχίσετε όπως και οι προηγούμενοι;

Τι θα κάνετε με τα θέματα Πολιτικής Προστασίας; Είμαστε ένα νησί με εύφλεκτο και πυριγενές περιβάλλον και με πυρκαγιές που προκαλούν ανεπανόρθωτες επιπτώσεις στο ευαίσθητο οικοσύστημα. Θα πάνε τα χρήματα γι’ αυτό το σκοπό; Ένα είναι βέβαιο ότι μέχρι στιγμής δεν πήγαιναν.

Κύριε πρόεδρε

Δεν μπορούμε ως παράταξη να ψηφίσουμε εν λευκώ αυτόν το προϋπολογισμό, πολύ όμως θα θέλαμε να ψηφίσουμε τον απολογισμό, που έχει και μεγαλύτερη σημασία. 

Εμείς θα παρακολουθούμε την εκτέλεση του προϋπολογισμού και τη γενικότερη πορεία του δήμου, θα συμβάλουμε με τη συμμετοχή μας, τις απόψεις και τις προτάσεις όπως πάντα και εκεί θα κριθούμε  όλοι.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ 

1) Αλλαγή και καλλιέργεια νέας διοικητικής κουλτούρας στο Δήμο με εφαρμογή δημοτικού μάνατζμεντ με διαδικασίες ανάλυσης οφέλους – κόστους.

2) Συστηματική και μεθοδική εκπαίδευση του προσωπικού  με διάθεση σημαντικών πιστώσεων για το σκοπό αυτό

3) Ετήσια λογοδοσία των στελεχών του Δήμου και κυρίως της οικονομικής Υπηρεσίας, καθώς και των αιρετών (Οικονομικής Επιτροπής, Αντιδημάρχου Οικονομικών, Δημάρχου) για την οικονομική διαχείριση του Δήμου στους δημότες.

4) Να συντάσσεται και ένας «κοινωνικός προϋπολογισμός» για το Δήμο, δεδομένου ότι ο Δήμος ασκεί κοινωνικές πολιτικές και παρέχει υπηρεσίες στους δημότες και την κοινωνία γενικότερα.

6) Σύνταξη του επόμενου προϋπολογισμού από μηδενική βάση» αφού προσδιοριστούν μετά από έλεγχο οι ανελαστικές δαπάνες. Είναι γνωστή η διαδικασία που ακολουθείται μέχρι σήμερα στη σύνταξη του προϋπολογισμού και πρέπει να αλλάξει άμεσα. Στενή συνεργασία για το σκοπό αυτό της οικονομικής υπηρεσίας και της αντιδημαρχίας Οικονομικών με τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες των λοιπών αντιδημαρχιών.  

7) Τήρηση αποθήκης και λογιστικά αλλά και σε φυσική μορφή με τον ορισμό υπεύθυνου αποθήκης και κατάλληλα εκπαιδευμένου προσωπικού. 

8) Περιστολή της σπατάλης σε υλικά, υπηρεσίες και ανθρώπινο δυναμικό επί τη βάσει μετρήσιμων στόχων. 

9) Αναδιοργάνωση μηχανογράφησης και πληροφορικής όλων των υπηρεσιών του Δήμου. 

10) Αναδιάταξη προσωπικού στις οικονομικές υπηρεσίες με ενίσχυση του αρμοδίου τμήματος, που έχει σαν αντικείμενο τις βεβαιώσεις και κυρίως τις εισπράξεις των βεβαιωθέντων εσόδων και αξιοποίηση του επιστημονικού προσωπικού του Δήμου (οικονομολόγοι). Στοχευμένη προσπάθεια για είσπραξη εσόδων  από μεγαλοοφειλέτες του Δήμου (πρόστιμα πολεοδομίας, μισθώματα ακινήτων του Δήμου).

11) Πλήρης αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας με πρόσληψη εξειδικευμένου συμβούλου για τη μεγιστοποίηση των εσόδων από την πηγή αυτή.

12) Πλήρης αξιοποίηση όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων και πηγών (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ΕΣΠΑ, Leader κ.α.).

13) Ενημέρωση ανά τακτά χρονικά διαστήματα τόσο της πολιτικής ηγεσίας του Δήμου (Αντιδήμαρχοι, πρόεδροι Ν.Π.Δ.Δ. και εταιριών του Δήμου , Εκτελεστική και Οικονομική Επιτροπή), όσο και των διευθυντών και προϊσταμένων των υπηρεσιών του Δήμου για την πορεία υλοποίησης του προϋπολογισμού ώστε να υφίσταται η δυνατότητα αλλαγών και τροποποιήσεων για την υλοποίηση των στόχων.